Podczas ostatniej sesji Rady Miasta Ostrów Mazowiecka radny Rafał Wierzejski przedstawił protokół kontrolny z prac Komisji Rewizyjnej dotyczący finansowania orkiestry dętej. Ze względu na to, że sprawą zajmują się prokuratura i policja, wypowiedź radnego Wierzejskiego publikujemy w całości, bez żadnych zmian.
Radny Rafał Wierzejski:
Chciałbym przedstawić protokół kontrolny z kontroli, która odbyła się w Miejskim Domu Kultury w dniach od 15 stycznia do 26 lutego. Dotyczyła współpracy i finansowania orkiestry dętej działającej przy Ochotniczej Straży Pożarnej w Ostrowi Mazowieckiej od 2014 roku oraz tworzenia i finansowania orkiestry działającej w Miejskim Domu Kultury w latach 2018–2023.
Zespół kontrolny w składzie: Rafał Wierzejski – przewodniczący, oraz członkowie: pan Roman Betlejewski, pan Marian Malec, pan Sebastian Pęksa oraz pan Krzysztof Swaczyna, po analizie dokumentów, które zostały przedstawione przez Miejski Dom Kultury, ustalił, że zgodnie z dokumentacją dostarczoną Komisji Rewizyjnej działalność orkiestry dętej funkcjonującej przy Ochotniczej Straży Pożarnej była w znacznym stopniu finansowana ze środków Miejskiego Domu Kultury w Ostrowi Mazowieckiej.
Analiza faktur wskazuje na to, że Miejski Dom Kultury dokonywał zakupu instrumentów muzycznych, które następnie trafiały do członków orkiestry. Nie przedstawiono jednak żadnej dokumentacji potwierdzającej oficjalne przekazanie tych instrumentów, co może oznaczać uchybienia w zakresie sprawowania nadzoru nad środkami trwałymi będącymi własnością Miejskiego Domu Kultury w Ostrowi Mazowieckiej.
Z uzyskanych dokumentów wynika również, że zarządzeniem nr 5A/2020 z dnia 11 marca 2020 roku dyrektor Miejskiego Domu Kultury powołała komisję likwidacyjną, której zadaniem była likwidacja składników majątkowych. Dokumentacja wskazuje, że zutylizowano liczne instrumenty muzyczne oraz inne przedmioty należące do Miejskiego Domu Kultury o łącznej wartości 122.930 zł i 58 groszy.
Z protokołu sporządzonego 28 sierpnia 2020 roku, podpisanego przez członków komisji oraz dyrektor Miejskiego Domu Kultury w Ostrowi Mazowieckiej, wynika, że komisja przeprowadziła analizę i ocenę środków trwałych uznanych za niezdatne do dalszego użytkowania z powodu ich złego stanu technicznego lub nieprzydatności technologicznej. W ramach dokumentacji zgromadzono również protokoły likwidacyjne poszczególnych składników majątkowych, podpisane przez członków komisji oraz dyrektor, która zatwierdziła każdą decyzję.
Dodatkowo pani dyrektor sporządziła notatkę datowaną na 17 sierpnia 2020 roku, w której oświadczyła, że środki trwałe przeznaczone do utylizacji zostały przekazane przez pracowników Miejskiego Domu Kultury w Ostrowi Mazowieckiej do Zakładu Gospodarki Komunalnej po wcześniejszym posegregowaniu odpadów.
Z notatki z 13 grudnia wynika, że w Urzędzie Miasta Ostrów Mazowiecka odbyło się spotkanie z udziałem pracowników Miejskiego Domu Kultury, w tym osoby pełniącej funkcję zarządcą na podstawie pełnomocnictwa pani dyrektor, która od 4 września 2024 roku przebywała na zwolnieniu lekarskim. W instytucji nie wyznaczono jej zastępcy.
Według pracownika komisja likwidacyjna działała w budynku OSP, gdzie znajdowała się orkiestra dęta. Przedstawiono jej jakieś instrumenty, natomiast członkowie komisji nie byli w stanie ich zidentyfikować. W rzeczywistości zutylizowano jedynie buty i ubrania przekazane do Zakładu Gospodarki Komunalnej w Ostrowi Mazowieckiej. Nie sporządzono dodatkowej dokumentacji, ani ekspertyzy technicznej instrumentów. Ostatecznie sporządzono protokół likwidacyjny i poszczególne dokumenty ich utylizacji oraz wykreślono je ze stanu.
W dniu 20 grudnia 2024 roku w Urzędzie Miasta odbyło się spotkanie z członkami komisji likwidacyjnej, na podstawie którego sporządzono notatkę. Wynika z niej, że likwidacja składników majątkowych Miejskiego Domu Kultury została przeprowadzona na polecenie pani dyrektor. Komisja odwiedziła Ochotniczą Straż Pożarną jeden lub dwa razy, lecz nie dokonała identyfikacji instrumentów ani ich ekspertyzy. Wskazali, że najwięcej informacji na ten temat posiada ówczesna dyrekcja, która miała bezpośredni kontakt z kapelmistrzem kierującym orkiestrą dętą przy OSP.
Dokumentacja likwidacyjna, w tym protokół z dnia 24 sierpnia 2020 roku, została komisji przekazana w gotowej do podpisu formie i przygotowana przez pracownika biurowego na zlecenie pani dyrektor. Pomimo świadomości, że komisja nie przeprowadziła faktycznej ekspertyzy instrumentów, pani dyrektor nakazała podpisanie dokumentów, które sama również podpisała w różnych terminach.
Członkowie komisji oświadczyli, że nie posiadają specjalistycznej wiedzy na temat instrumentów muzycznych. Dodatkowo członek komisji wskazał, że do Zakładu Gospodarki Komunalnej przekazano jedynie stare garnitury zapakowane w worki.Podczas wizji lokalnej w dniu 19 lutego komisja dokonała oględzin sprzętów znajdujących się w miejscu ich magazynowania przez Miejski Dom Kultury i stwierdziła brak dwóch instrumentów, na które istnieją dokumenty zakupowe. Część z nich była natomiast niekompletna.
W związku z tym rekomenduje się przeprowadzenie szczegółowej weryfikacji brakujących instrumentów oraz zapewnienie, że dokumentacja dotycząca ich ewentualnej utraty, likwidacji lub przekazania została prawidłowo przygotowana i przechowywana.
Z dokumentacji, którą komisja dysponuje – w szczególności: umowy zlecenia dla kapelmistrza Orkiestry Młodych wraz z rachunkami z lat 2018–2019, umowy zlecenia dla kapelmistrza Orkiestry Młodych wraz z rachunkami z lat 2019–2021, umowy zlecenia dla prowadzącej zajęcia z członkami Orkiestry Młodych w sezonie 2021–2022 oraz szeregu dokumentów zakupowych dotyczących środków trwałych – wynika, iż w celu funkcjonowania orkiestry wydatkowano znaczne środki finansowe. Przez ten okres ponoszono także koszty udostępniania sali w celu organizacji zajęć. Na stan wiedzy Komisji Rewizyjnej do chwili obecnej tworzona orkiestra nie udzieliła żadnego występu publicznego.
Takim wnioskiem głównym, który komisja zredagowała, jest to, że zachodzi wysokie prawdopodobieństwo poświadczenia nieprawdy w dokumentach dotyczących likwidacji środków trwałych, o czym świadczy chociażby racja członków komisji, która została odzwierciedlona w notatce. Powyższe wskazuje na zaniedbanie w zakresie należytego zarządzania mieniem Miejskiego Domu Kultury. Działania podjęte przez dyrektor mogły doprowadzić do wyrządzenia szkody w majątku Miejskiego Domu Kultury, co w ocenie Komisji Rewizyjnej stanowi przykład niewłaściwego gospodarowania środkami publicznymi.Do tematu odniósł się burmistrz Hubert Betlejewski.
– Ja proponuję nie dyskutować nad ustaleniami komisji na dzień dzisiejszy, ponieważ sprawa trafiła do prokuratury i ze względu na dobro śledztwa uważam, że nie powinniśmy dotykać tej sprawy. Na razie sprawą się zajmuje prokuratura i policja, więc dajmy czas odpowiednim służbom – powiedział Betlejewski.
Poruszył także kwestię dalszych losów orkiestry.
- Obecnie jesteśmy na etapie analizy, czy będziemy mogli wskrzesić istnienie orkiestry przy Miejskim Domu Kultury, bo jest takie oczekiwanie społeczne – powiedział Betlejewski.Na zakończenie głos zabrał przewodniczący Rady Miasta.
– Stwierdzam, że Rada Miasta Ostrów Mazowiecka przyjęła sprawozdanie komisji rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli – powiedział przewodniczący Tomasz Koczara.
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników serwisu ostrowmaz24.pl.