Podczas ostatniej sesji Rady Miasta w Ostrowi Mazowieckiej przyjęto diagnozę sytuacji społecznej, gospodarczej i przestrzennej miasta, która zawiera szczegółowe dane dotyczące liczby pojazdów i mieszkańców. Według informacji z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w mieście zarejestrowanych jest około 22 tysięcy pojazdów, podczas gdy liczba mieszkańców wynosi 21.530 osób.
Korki i komunikacja publiczna
Tak duża liczba samochodów w stosunku do mieszkańców ma realny wpływ na sytuację na drogach. „Droga przebiegająca przez centrum miasta, w praktyce pełni funkcję drogi krajowej, przejmując dużą część ruchu ciężarowego z drogi S8. Chociaż główny tranzyt odbywa się przez drogę ekspresową S8, część pojazdów, zwłaszcza ciężarowych ale także samochody osobowe, zjeżdża z tej trasy w obrębie miasta, by skorzystać z usług, parkingów czy objazdów” – czytamy w diagnozie. Z przeprowadzonych badań natężenia ruchu wynika, że w ciągu dnia przez główne ulice miasta przejeżdża nawet ponad 12 tysięcy pojazdów. Jak podano w raporcie: „Największy wpływ na tak wysokie natężenie ruchu mają pojazdy osobowe – według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w Ostrowi Mazowieckiej zarejestrowanych jest około 22 tysięcy pojazdów, co stanowi wynik wyższy od całkowitej liczby wszystkich mieszkańców miasta”.
Sytuacja ta przekłada się na jakość życia mieszkańców. Jak zauważają autorzy diagnozy: „Duża liczba pojazdów na drogach przede wszystkim generuje emisje spalin, które przyczyniają się do zanieczyszczenia powietrza. Przeciążenie dróg prowadzi do zatorów drogowych, co znacznie wydłuża czas podróży i negatywnie wpływa m.in. na produktywność i życie rodzinne”.
Czy rozwiązaniem jest darmowa komunikacja?
W diagnozie uwzględniono także wyniki sondy przeprowadzonej wśród mieszkańców. Wynika z niej, że 46% ankietowanych uważa, że transport miejski powinien być bezpłatny. Jak podano w raporcie, głównym argumentem mieszkańców za takim rozwiązaniem jest „zmniejszenie ruchu samochodowego w centrum miasta oraz ograniczenie emisji spalin”. Ponadto 38% badanych wskazało, że autobusy powinny kursować częściej, a 33% opowiedziało się za stworzeniem podmiejskiego transportu miejskiego.
Obecnie komunikacja miejska w Ostrowi Mazowieckiej składa się z sześciu linii autobusowych, ale autobusy kursują tylko w dni robocze do godziny 18:46 (na jednej linii). Brakuje kursów w weekendy i w godzinach nocnych. Jak podkreślają mieszkańcy w badaniach ankietowych: „Konieczne jest wydłużenie godzin kursowania autobusów, ponieważ obecny rozkład jazdy nie odpowiada na potrzeby osób pracujących zmianowo”.
Więcej samochodów czy lepszy transport?
Przewaga liczby pojazdów nad liczbą mieszkańców stawia przed miastem konkretne wyzwania. Jak podsumowano w diagnozie: „Miasto nie ma większego wpływu na poziom natężenia ruchu na drogach, ale może prowadzić działania służące ograniczaniu niskiej emisji pochodzącej z transportu poprzez promowanie komunikacji zbiorowej oraz rozwój infrastruktury rowerowej”. Na razie jednak fakty są jednoznaczne – samochodów w Ostrowi Mazowieckiej jest więcej niż jej mieszkańców.
Wasze opinie
Lula
14:56, 07.02.2025
do lula
15:15, 07.02.2025
Mieszkaniec
17:49, 07.02.2025
Uuu
19:25, 07.02.2025
do uuu
19:56, 07.02.2025
Xyz
20:14, 07.02.2025
wir
08:27, 08.02.2025
do wir
08:32, 08.02.2025
Alex
19:05, 08.02.2025
pedro
20:57, 08.02.2025
Zbygniew
12:16, 09.02.2025
Dodaj komentarz
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników serwisu ostrowmaz24.pl.