Do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych docierają informacje o tzw. spoofingu telefonicznym polegająca na podszywaniu się pod dowolny numer telefonu.
Zdjęcie ilustracyjne
W takiej sytuacji telefon wyświetla nazwę odbiorcy, jednak w rzeczywistości jest to inna osoba. Tym sposobem coraz częściej oszuści podszywają się pod konsultantów banków oraz przedstawicieli urzędów. W ostatnim czasie placówki Zakładu Ubezpieczeń Społecznych otrzymują od klientów zgłoszenia z informacją, że otrzymali połączenia z numeru infolinii ZUS (nr 22 560 16 00 wyświetlany na telefonie klienta).
Osoba łamaną polszczyzną pytała, czy klient potwierdza zmianę numeru telefonu do konta PUE oraz czy w imieniu ZUS ma poinformować banki o zmianie numeru telefonu.
Należy pamiętać, że konsultanci infolinii Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS czy zmiany numerów telefonów w bankach.
Jednak w ostatnich dniach pracownicy ZUS dzwonią do swoich klientów dużo częściej. Chodzi np. o zaproszenie do udziału w szkoleniach dotyczących zmian wynikających z Polskiego Ładu. Nie pytają jednak o modyfikację konta PUE lub o inne dane.
Urząd apeluje, aby nie udostępniać nikomu swoich danych do logowania na PUE ZUS. Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla, że połączenia te mogą też dotyczyć wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego lub są związane z prowadzoną w ZUS konkretną sprawą klienta.
ZUS wprowadził pewne standardy, które dotyczą sytuacji, w których jest konieczność kontaktu pracownika ZUS z klientem. Konsultanci zawsze przedstawiają się, podając swoje imię i nazwisko oraz przekazują informację merytoryczną, zazwyczaj związaną z pytaniem klienta.