Kierowca musi uważnie dobrać olej silnikowy do swojego pojazdu. Sprawdź tutaj, co oznaczają oznaczenia na etykiecie, aby wybrać najlepszy olej do swojego auta.
Olej silnikowy - bez niego praca silnika jest niemożliwa
Olej silnikowy jest niezbędny do ochładzania komponentów silnika, takich jak tłoki, panewki wała korbowego i turbosprężarki, uszczelnia i zmniejsza tarcie ruchomych części silnika. Oprócz tego zapewnia ochronę antykorozyjną i oczyszcza wnętrze silnika z różnych osadów i zanieczyszczeń. W układzie paliwowym każdego pojazdu musi znajdować się odpowiednia ilość oleju o właściwej specyfikacji. Te parametry określa producent pojazdu i można je znaleźć w książce obsługowej swojego pojazdu. Każdy kierowca powinien wiedzieć, jak sprawdzać poziom oleju, kiedy należy go wymienić i jaki olej należy kupić.
Lepkość oleju silnikowego
Na rynku jest mnóstwo olejów, co może spowodować mętlik w głowie kierowcy. Najważniejszym oznaczeniem na etykiecie butelki oleju silnikowego jest klasa lepkości oleju - SAE. To oznaczenie pokazuje, jakie są optymalne temperatury robocze oleju. Norma SAE określa 6 klas olejów silnikowych letnich i 6 klas olejów silnikowych zimowych. Jeśli cyfra znajduje się przed literą "W", dany olej jest przeznaczony na zimę, a jeśli cyfra znajduje się po literze "W" - jest to olej letni. Na rynku najbardziej popularne są jednak oleje wielosezonowe, gdzie po cyfrze z literą "W" znajduje się myślnik i kolejna cyfra. Cyfra przed lub po literze "W" oznacza najniższą temperaturę roboczą, myślnik określa, że jest to olej wielosezonowy, a cyfra po myślniku wskazuje najwyższą temperaturę roboczą oleju, przykładowe oznaczenie: 10W-30. W zakresie tych temperatur olej nie traci swoich właściwości smarnych.
Niska lepkość oznacza, że opór oleju jest mniejszy, co przekłada się na mniejsze straty mocy silnika.
Wysoka lepkość gwarantuje lepsze zabezpieczeniem silnika przed zużyciem.
Najlepszy produkt do Twojego samochodu
Olej silnikowy ELF można nazwać jednym ze standardowych olejów silnikowych. Marka ELF już od ponad 50 lat dba o to, aby na rynek trafiały najbardziej zaawansowane technologicznie produkty, które są najlepsze dla wszystkich pojazdów. Oleje silnikowe ELF Evolution zostały starannie dopracowane, aby zapewniały jak najlepszą ochronę silnikowi. W katalogu marki jest kilka opcji. Na przykład ELF Evolution 900 SXR 5W-40 działa świetnie w temperaturach od 5 do 40 stopni Celsjusza, a ELF Evolution 900 FT 0W-30 - od 0 do 30 stopni. Obydwa oleje, jak i pozostałe produkty marki ELF moją pochwalić się klasą ACEA: A3/B3/B4 i API: SM/CF oraz spełniają normy i specyfikacje: Renault RN 0700, RN 0710.
Jeszcze raz należy przypomnieć, że olej ma być dobrany pod silnik Twojego pojazdu. Nie można po prostu wejść do sklepu i wziąć pierwszy lepszy olej na półce.
Pozostałe oznaczenia na etykiecie
Na etykiecie butelki oleju silnikowego znajduje się też klasa jakości oleju (API, ACEA), rodzaj oleju - mineralny czy syntetyczny.
Norma API (Amerykański Instytut Nafty) jest określana za pomocą dwóch liter. Jeśli pierwsza litera to "C", to znaczy, że olej jest przeznaczony do silników wysokoprężnych. Litera "S" oznacza olej przeznaczony do silników benzynowych. Druga litera po "C" lub "S" określa jakość oleju i im dalsza jest to litera alfabetu, tym lepszy jakościowo jest dany olej.ACEA - Europejskie Zrzeszenie Producentów Pojazdów Samochodowych. Ich normy są bardziej rygorystyczne niż API. Są 3 grupy - "A/B" oznaczają oleje do silników benzynowych i silników wysokoprężnych, "C" oznaczają oleje niskopopiołowe przeznaczone do silników benzynowych i Diesla, "E" to oleje do silników Diesla w samochodach ciężarowych.
Obecnie najpopularniejsze są oleje syntetyczne. Oleje syntetyczne są bardziej odporne na wysokie temperatury (również świetnie działają w niskich temperaturach) i naciski niż oleje mineralne i półsyntetyczne. Dbają też o czystość silnika i zmniejszenie zużycia jego części.
Kiedy należy wymienić olej silnikowy?
Producenci zazwyczaj zalecają, aby olej silnikowy wymieniać co około 15 tysięcy kilometrów, ale też trzeba wziąć pod uwagę styl jazy kierowcy i warunki eksploatacji samochodu. Kierowcy podróżujący po mieście i na krótkich trasach muszą zmieniać olej wcześniej, ponieważ olej nie ma szansy osiągnąć swojej optymalnej roboczej temperatury, co sprawia, że woda z niego nie odparowuje i dostaje się do oleju, pogarszając jego właściwości smarne.Wymiana oleju jest również pożądana, jeśli filtr DPF jest zapchany, auto jest wyposażone w turbosprężarkę oraz podczas wymiany zużytego filtra oleju.
Tak jak nasz organizm potrzebuje wody, tak samo silnik potrzebuje oleju silnikowego. Upewnij się, że dałeś/dałaś mu najlepszy środek smarny.
Materiał partnera
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników serwisu ostrowmaz24.pl.