Coraz więcej rodziców narodziny swoich dzieci rejestruje online. Ministerstwo Cyfryzacji zapowiada, że chce, aby ta e-usługa była jeszcze popularniejsza i w skierowanym do pracowników szpitali i oddziałów ginekologiczno-położniczych liście zachęca do nowej procedury.
Ministrowie cyfryzacji i zdrowia zachęcali do korzystania z e-usługi podczas konferencji, która odbyła się w poniedziałek 30 lipca br.
- Rejestracja narodzin dziecka online to proste, szybkie, bezpieczne i w pełni bezpłatne narzędzie, ale przede wszystkim oszczędność czasu rodziców, którzy w tym ważnym momencie życia mogą - zamiast wizyty w urzędzie - spędzić go z nowym członkiem rodziny - powiedział podczas konferencji Marek Zagórski - minister cyfryzacji.
Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło tę e-usługę 1 czerwca br. Aby z niej skorzystać rodzice potrzebują jedynie Profilu Zaufanego i chwili wolnego czasu. Do tej pory w ten sposób zarejestrowano prawie 6 tysięcy dzieci.
- To bardzo dobry wynik, ale chcielibyśmy by jeszcze więcej Polaków z niej korzystało, stąd współpraca z Ministerstwem Zdrowia. Chcemy upowszechnić tę usługę na pierwszej linii frontu - w szpitalach. Tam, gdzie rodzice dostają pierwszy podstawowy pakiet informacji, co zrobić po narodzinach dziecka - mówił minister.
E-państwo dla rodzin
Możliwość zarejestrowania narodzin dziecka online to niejedyna e-usługa dedykowana rodzicom. Nie wychodząc z domu, mogą już m.in. zawnioskować o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) dla swoich dzieci, złożyć wnioski w programach "500 plus" i "Dobry start". Szczególnie w trakcie wakacji warto korzystać też z e-usługi "Bezpieczny autobus", dzięki której rodzice i opiekunowie sprawdzą czy ich dzieci bezpiecznie dojadą na wakacje. Aby skorzystać z tych i wielu innych e-usług potrzeba Profilu Zaufanego, z którego korzysta już ponad 2 miliony Polaków.
Jak zarejestrować narodziny dziecka za pośrednictwem internetu? Cały proces to pięć prostych kroków. Ważne jest jednak, aby rodzic miał aktualny Profil Zaufany, następnie wejść na stronę www.obywatel.gov.pl i tam wybrać usługę, z której chce się skorzystać. Po zalogowaniu, system prosi o potwierdzenie, że osoba rejestrująca jest matką czy ojcem dziecka. Następnie należy zweryfikować dane.
Teraz czas na rejestrację potomka. To czego potrzebujesz na tym etapie to m.in. nazwa szpitala, w którym dziecko przyszło na świat oraz imię dziecka. Ustal także numer twojego aktu małżeństwa lub urodzenia (jeśli nie jesteś w związku małżeńskim) - to znacznie ułatwi weryfikację twoich danych w Urzędzie Stanu Cywilnego. Kilka kliknięć i gotowe. Kolejny krok to wybór adresu, pod którym chcesz zameldować dziecko oraz sposobu odebrania dokumentów. Do wyboru masz skrzynkę na ePUAP, odbiór osobisty lub przesyłkę tradycyjną pocztą. Ostatni krok to podgląd wniosku i podpis (Profilem Zaufanym). Gotowe! Wszystko powinno potrwać krócej, niż poobiednia drzemka malucha.
5 kroków rejestracji
Krok 1: oświadczasz, że jesteś matką/ojcem dziecka.
Krok 2: sprawdzasz poprawność swoich danych, wprowadzasz dane drugiego rodzica.
Krok 3: wpisujesz dane dziecka.
Krok 4: wybierasz adres zameldowania dziecka i sposób, w który chcesz odebrać dokumenty (elektronicznie - skrzynka na ePUAP, osobiście, pocztą tradycyjną).
Krok 5: podgląd wniosku i podpis (Profilem Zaufanym).
Odpis aktu urodzenia, w zależności od wybranej przez ciebie opcji, zostanie przesłany w wersji papierowej lub elektronicznej. Razem z nim otrzymasz powiadomienie o nadanym numerze PESEL oraz zaświadczenie o zameldowaniu.
Więcej informacji na stronie Ministerstwa Cyfryzacji.
Dodaj komentarz
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników serwisu ostrowmaz24.pl.