Zbliżają się święta, co oznacza, że w sklepach kuszą nas wyprzedaże, promocje i rabaty. Zbyt dużo wydajemy na prezenty i nie zawsze trafiamy w gust obdarowanych. Także dla siebie kupujemy wiele niepotrzebnych rzeczy. Corocznie nie wiemy też, kiedy możemy towar zwrócić a kiedy nie.
Wielu konsumentów jest przekonana, że mają prawo do zwrotu towaru i często nurtuje ich pytanie, dlaczego sprzedawcy odmawiają przyjęcia zwrotu. Okazuje się, że sprawa zwrotów nie jest taka oczywista, jak się powszechnie sądzi.
Zwrot towaru z punktu widzenia prawaNależy pamiętać, że zwrot towaru zależy od tego, w jaki sposób dokonaliśmy zakupu. Przepisy inaczej traktują zakupy robione w sklepie stacjonarnym, a inaczej te robione na odległość, poza siedzibą przedsiębiorstwa.
Jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jeżeli konsument dokonał zakupu w stacjonarnym sklepie, to zgodnie z polskim prawem sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu niewadliwego towaru tylko dlatego, że klient się rozmyślił albo rzecz przestała mu się podobać.
Sytuacja wygląda inaczej, jeżeli towar ma wadę - wtedy zwrot towaru może być dokonany pod pewnymi warunkami, w ramach reklamacji złożonej na zasadach rękojmi. Ponadto sprzedawca może (ale nie musi) przewidzieć w regulaminie sklepu stacjonarnego ewentualność zwrotu towaru przez kupującego w określonym terminie (np. 30 dni) i pod określonymi warunkami (np. tylko z paragonem zakupu i oryginalnymi metkami, w stanie nienaruszonym). Taka praktyka wynika najczęściej z polityki konkretnego przedsiębiorcy, a nie z przepisów prawa.
Wyjątek stanowi sytuacja, w której towar został kupiony poza lokalem przedsiębiorstwa np. podczas pokazu organizowanego w hotelu, u akwizytora lub na odległość np. telefonicznie czy w sklepie internetowym. Konsument ma wtedy prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni i obowiązek zwrotu towaru w ciągu kolejnych 14 dni. Sprzedawca ma wówczas obowiązek zwrócić konsumentowi dokonane płatności - za towar oraz za koszty przesyłki.
Podsumowując, zwrot towaru przysługuje wyłącznie, gdy konsument dokonuje zakupów na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa, w sklepach stacjonarnych nie ma takiej możliwości, poza wyjątkami, gdy sprzedawca wyrazi taką wolę. W każdym przypadku mamy jednak prawo do zwrotu towaru wadliwego, korzystając z prawa do reklamacji.
Dodaj komentarz
Właściciel lokalnego portalu ostrowmaz24.pl ("OstrowMaz24"), zwanego w niniejszym Regulaminie Portalem, umożliwia bezpłatną usługę elektroniczną dodawania komentarzy (wpisów/opinii) pod artykułami zamieszczanymi w Portalu, która dostępna jest dla każdego użytkownika sieci Internet zwanym w Regulaminie Użytkownikiem. Dodawanie komentarzy odbywa się dzięki udostępnionemu formularzowi z mechanizmem. Założeniem usługi dodawania komentarzy jest wymiana informacji i opinii oraz prowadzenie dyskusji pomiędzy Użytkownikami. Użytkownik korzystający z usługi dodawania komentarzy, zobowiązuje się do przestrzegania niniejszych zasad:
- Zakazane jest korzystanie z usługi dodawania komentarzy w sposób sprzeczny z zasadami współżycia społecznego i dobrymi obyczajami.
- Użytkownik zamieszczający dany komentarz ponosi całkowitą odpowiedzialność za wprowadzane przez siebie treści oraz za szkody powstałe w wyniku publikacji tych treści.
- Użytkownik zobowiązuje się nie umieszczać w komentarzu treści niezgodnych z obowiązującym prawem oraz takich, które mają charakter reklamy, kryptoreklamy, product placementu.
- W ramach usługi dodawania komentarzy, Użytkownik zamieszcza komentarz o treści i formie określonej przez siebie i to Użytkownik decyduje, jakie treści wprowadza na strony Portalu.
- Użytkownik zamieszczającym na Portalu komentarz, zobowiązuje się nie używać w komentarzu zwrotów lub określeń powszechnie uznawanych za wulgarne (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999 r.), a także zwrotów lub określeń powszechnie uznawanych za obraźliwe lub mogące naruszać dobra osobiste osób trzecich.
- Użytkownik korzystający z mechanizmu formularza umożliwiającego zamieszczenie komentarza oświadcza, że posiada uprawnienia i zgody niezbędne do zamieszczenia komentarzy w sposób zgodny z prawem, w szczególności z wyłączeniem naruszenia praw osób trzecich.
Właściciel portalu ostrowmaz24.pl ("OstrowMaz24") oświadcza, że nie zamawia, nie zleca ich przygotowywania, a także nie dokonuje w ramach własnej infrastruktury technicznej analizy redakcyjnej, czy też autoryzacji przedpublikacyjnej zamieszczanych w Portalu komentarzy, przy czym zastrzega dla siebie prawo do usunięcia już dodanych komentarzy.
Właściciel portalu ostrowmaz24.pl ("OstrowMaz24") oświadcza, że każdy użytkownik sieci Internet może zgłaszać naruszenia niniejszego Regulaminu, a także treści bezprawne, w tym treści naruszające dobra osobiste osób trzecich, na adres e-mail: .
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników serwisu ostrowmaz24.pl.